Oferowane wsparcie
Uczestnikom projektu oferowane jest wsparcie w postaci:
I. szkoleń i doradztwa przed założeniem działalności gospodarczej, w tym:
- szkoleń grupowych dla wszystkich Uczestników projektu:
- łącznie w 4 grupach szkoleniowych po 15 osób,
- czas szkolenia dla jednej grupy wynosi 32h (4 dni po 8h szkoleniowych),
- szkolenia będą odbywać się w Rzeszowie w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach między 8:00 a 20:00,
- Uczestnicy projektu otrzymają komplet materiałów szkoleniowych, wyżywienie podczas szkolenia, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia oraz ubezpieczenie,
- zakres szkoleń obejmuje zagadnienia: prawo (8h), księgowość (8h), biznes plan (16h),
- Uczestnicy projektu zobowiązani są uczestniczyć w 100% przewidzianego dla nich czasu szkoleń;
- doradztwa indywidualnego dla każdego/każdej Uczestnika/Uczestniczki projektu:
- daty, godziny i miejsce doradztwa będą indywidualnie ustalane z Uczestnikami projektu,
- czas doradztwa dla jednego/jednej Uczestnika/-czki projektu wynosi 10h zegarowych,
- doradztwo będzie odbywać się w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach między 8:00 a 20:00 w biurze projektu w Rzeszowie lub siedzibie doradcy,
- doradztwo indywidualne dostosowane będzie do Uczestników na podstawie diagnozy zapotrzebowania szkoleniowo-doradczego, zakres doradztwa obejmuje zagadnienia: prawo, księgowość, biznes plan,
- po zakończonym doradztwie Uczestnicy projektu otrzymają zaświadczenie o ukończeniu doradztwa,
- Uczestnicy projektu zobowiązani są uczestniczyć w 100% przewidzianego dla nich doradztwa indywidualnego;
II. przyznania środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości do 40 000zł / osobę dla 54 Uczestników projektu, których Biznes plany zostaną najwyżej ocenione i którzy założą działalność gospodarczą po ukończeniu wsparcia szkoleniowo-doradczego,
Katalog wydatków kwalifikowanych w ramach jednorazowej dotacji inwestycyjnej jest zamknięty, a w jego ramach finansowaniu podlegają:
- zakup nowych środków trwałych;
- zakup nowego pozostałego sprzętu i wyposażenia (np. meble), dla których prowadzona będzie ewidencja ilościowa lub ilościowo – wartościowa;
- zakup używanych środków trwałych oraz pozostałego sprzętu i wyposażenia, pod warunkiem, że: w okresie 7 lat poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie środek trwały nie został zakupiony z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; cena środka trwałego nie przekracza wartości rynkowej, określonej na dzień zakupu i jest niższa od ceny nowego środka trwałego; środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy;
- zakup wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z ustawą o rachunkowości, w tym głównie licencje i oprogramowania;
- zakup robót i/lub materiałów budowlanych w celu dostosowania budynków, pomieszczeń i miejsc pracy do podejmowania działalności gospodarczej pod warunkiem, że pozostają w bezpośrednim związku z celami przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem (tzn. są niezbędne do prawidłowej realizacji i osiągnięcia celów założonych we wniosku);
- zakup strony www, baneru / szyldu działalności gospodarczej,
- środki transportu do wysokości 30% wartości dotacji (max. 12 000 zł), pod warunkiem, że: stanowią niezbędny element wniosku, a o dofinansowanie ich zakupu, mogą starać się jedynie ci Przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą działalności w sektorze transportu drogowego towarów i zagwarantują, że zakupiony środek transportu będzie służył wyłącznie do realizacji celu określonego w Biznes planie (na użytek prowadzonej działalności gospodarczej) oraz przedstawią zasady ewidencji środka trwałego na potrzeby przedsiębiorstwa.
Uczestnik/-czka projektu powinien/-na jednoznacznie zadeklarować na etapie konstruowania Biznes planu czy zamierza się zarejestrować, jako płatnik podatku VAT. Uczestnik/-czka projektu, który/-a zadeklaruje, iż będzie płatnikiem podatku VAT, zobowiązany/-a jest do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Każdy/-a Uczestnik/-czka projektu, bez względu na to czy będzie płatnikiem podatku VAT czy nie, wskazuje wszystkie wydatki ponoszone w ramach środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości w kwotach brutto.
Wypłata środków finansowych na rozwój działalności gospodarczej odbywa się w dwóch transzach:
- 80% bezpośrednio po podpisaniu Umowy o udzielenie wsparcia finansowego,
- 20% refundacji po rozliczeniu środków finansowych i po pozytywnej kontroli na miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.
Termin kwalifikowalności wydatków w ramach jednorazowej dotacji: od momentu podpisania Umowy o udzielenie wsparcia finansowego i zgodnie z zapisami Biznes planu i Harmonogramu rzeczowo-finansowego inwestycji stanowiącego. Wszelkie wydatki realizowane przed podpisaniem Umowy, Uczestnik/-czka projektu ponosi na własne ryzyko i na własny koszt.
III. przyznania finansowego wsparcia pomostowego dla Beneficjentów pomocy
Finansowe wsparcie pomostowe jest bezzwrotną pomocą finansową, w formie comiesięcznej dotacji w kwocie nieprzekraczającej 1 480 zł/mc, przyznawaną przez okres do 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Środki przekazywane w ramach finansowego wsparcia pomostowego mogą być przeznaczone na:
- zapłaty danin publicznoprawnych (w tym przede wszystkim składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne właściciela – dla osób ubezpieczających się w ZUS / KRUS, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników), z wyjątkiem kar i grzywien,
- koszty eksploatacji pomieszczeń (w tym m.in. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę w części bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą),
- koszty eksploatacji środków trwałych (w tym m.in. opłaty za olej, benzynę, gaz),
- koszty opłat telekomunikacyjnych (Internet, telefon),
- koszty usług pocztowych i kurierskich,
- koszty usług księgowych,
- koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- koszty usług prawnych,
- koszty materiałów biurowych,
- opłaty i przelewy bankowe,
- koszty działań informacyjno – promocyjno – marketingowych,
- środki obrotowe bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Środki przekazywane w postaci wsparcia pomostowego nie mogą być przeznaczone na: sfinansowanie wydatków, w stosunku do których wcześniej została udzielona pomoc publiczna lub które wcześniej były objęte wsparciem ze środków Wspólnoty Europejskiej (zakaz podwójnego finansowania tych samych wydatków), zapłatę grzywien i kar wynikających z naruszenia przez Beneficjenta Pomocy przepisów obowiązującego prawa, zapłatę kar umownych wynikłych z naruszenia przez Beneficjenta Pomocy umów zawartych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakupu środków trwałych, pozostałe wydatki nie mieszczące się w katalogu wydatków kwalifikowanych w ramach wsparcia pomostowego.
IV. przyznania szkoleniowo-doradczego wsparcia pomostowego dla Beneficjentów pomocy, którzy otrzymają środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości, w tym:
- szkolenia grupowego w wymiarze 32h, dla wszystkich 54 Beneficjentów Pomocy (3 grupy po 18 Beneficjentów Pomocy),
- doradztwa indywidualnego osobno dla każdego z 54 Beneficjentów Pomocy w wymiarze 20h.
Zakres szkoleniowo-doradczego wsparcia pomostowego obejmuje pomoc w efektywnym wykorzystaniu dotacji inwestycyjnej, w tym m.in. prawo, księgowość, marketing, negocjacje, i inne wg zapotrzebowania, świadczone na rzecz początkującego Przedsiębiorcy w pierwszych 6 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej.
Doradcze wsparcie pomostowe odbywa się w biurze projektu w Rzeszowie i/ lub w siedzibie doradcy i/lub w siedzibie Beneficjenta Pomocy, natomiast szkoleniowe wsparcie pomostowe odbywać będzie się w Rzeszowie.